Friday, January 4, 2013

Bertukar!!!


Gigil2 masuk bilik pengarah nak mintak tukar. haha!

Saye: Dato' saye nak mintak tukar balik negeri.

Pengarah: Knape nak tukar.

Saye: Erm.. saye dah 4 tahun kat HQ ni, so nak la jugak pengalaman kat district atau state.. (hapal dah)

Pengarah: Kamu tipu!! Saya dah faham sangat dah, mesti sebab...bla3.. bla3.. bla3..

Saye: emm.. tapi Dato'.....

Pengarah: Jangan nak tipu saye, saye dah lama kat korporat, tahu sangat dah. bla3..., sekilas ikan di air saye dah tau jantan betina.

Saya: (Apa pulak kaitan ikan dalam hal ni)...hihihi

Pengarah: Sebenarnya masalah macam ni dah lame dah. Kita kat Malaysia kecoh2 pasal org lelaki perut buncit  kan..

Saya: erm.. er.. ye.. ye.. (angguk2)

Pengarah: Kat negara maju dah lama dah masalah ni wujud.. Sama macam masalah kamu ni. Saya dulu dah lalui dah semua ni, kamu baru bunga2 ja..

Saya: (Kerut2 kening pikir apa kait mengait lelaki perut buncit lak ni.. haha)

Pengarah: Kamu skang kontrak, kalau kamu dapat jawatan tetap, tau tak kamu ditempatkan kat mana?

Saya: taaak.. (geleng2)

Pengarah: Kamu akan ditempatkan kat KL. (dengan yakin)

Saya: Tak semestinyerr....mungkin jugak dapat kedah.. (menjawab2..)

Pengarah: Ade kemungkinan tak kamu ditempatkan kat putrajaya? johor bharu..?? (jauh nau contoh nye)

Saya: Yela2... kemungkinan tu ade la...

Pengarah: Abistu..?

Saya: Tapi.. ni Plan B saye Dato'.. (psst.. Plan A,B,C yang selalu dititikberatkan oleh Dato' kpd kakitangan BSFJ..gunakan alasan ni sebaiknya.. hehe)

Pengarah: (terhenti seketika..) owh..ok saya suka jawapan kamu. Tapi lepas ni kamu jangan menyesal. Masalah kamu ni saya dah lalui laama dulu.. bla3.. sambil ceritakan bibik beliau yang lari dari rumah kerana terlanjur dengan bangla.. bla2.. tinggal anak  kat stor JKR, mintak tolong guard jaga, cari pengasuh di perkampungan di tempat orang, ketuk pintu dari rumah ke rumah carik pengasuh.. dan macam2 lagii..

Saya: tragisnya.. (dalam hati)

Pengarah: So, kamu still nak tukar?

Saya: Nakk.. (yakin sekali)

Pengarah: Saya boleh sign.. tapi saya harap kamu tak hantar lagi  borang ni, pikir la lagi 2-3 hari..

Saya: emm.. (keluar je dari bilik dato' nak terus gi hantar..hehe)

Pengarah: Result interview kamu kuar bile?

Saya: Minggu depan Dato'.

Pengarah: Ok tunggu sampai dapat result baru hantar borang ni..

Saya: Kalau saya nak hantar jugak..? (degil)

Pengarah: Abistu kalau dapat?

Saya: Saye cancel la yang ni..

Pengarah: Ok, macam tu pun boleh jugak..

Saya: Terima kasih Dato'!!

Yuhuuu... tanpa membuang masa terus hantar borang ke cawangan pengurusan korporat...


Dibahagian ulasan dalam borang, Dato' tulis:

"Perlukan pengalaman di peringkat  daerah atau negeri"

See..see.. Dato' setuju kan dengan alasan saye.. 4 tahun dah saya kat BSFJ nih. Naak jugak environment lain pulak... (^_^)v


p/s: Ini hanya ringkasan cerita. 

5 comments:

  1. syak, kalu s g mintak tukar agaknya dato bagi x? sy nak tukar balik kelate.. tolom2.. haha..

    ReplyDelete
  2. Dato susah nak lepas anak buah die. Pastikan alasan kukuh. Hehe. Kitrg cfs sng skit.. Tp try je la nurul..

    ReplyDelete
  3. Dato susah nak lepas anak buah die. Pastikan alasan kukuh. Hehe. Kitrg cfs sng skit.. Tp try je la nurul..

    ReplyDelete
  4. kukuh sangat alasan "tiada alasan" tu. hahaha

    ReplyDelete