Friday, September 11, 2009

Resepi: Puding Buah eh..

2-3 hari lepas, mendapat juadah istimewa dari mak cik faridah (nama sebenar)

waah memang sedap puding buah yg dia buat..nyum2.. manis2 buah, lemak2 skit.. hehe.. gulpp..
Housemate2 aku yg len juga sependapat dgn aku.. haha..masing2 cakap sedapp gilers..

" hang pi la mintak resepi kat mak cik faridah sat.."
"ok no prob"

Tadi beliau datang tempat aku, terus aku cakap.. makcik seddap la.. (belum sempat aku habis berkata2)

"apa dia? puding haritu???"
"haa..ya betul..kawan saya suruh la mintakk.. (x sempat habis gak)

"nak mintak apa?? resepi??"

"haa..betul2.. nak resepi..."
"hah senang ja..hang salin ni"
"ok.."
aku pun salin dengan gembiranya..





Disebabkan tulisan agak buruk, aku tulis semula:

Bahan2nya ialah:

1. Susu cair - 2 tin

2. Buah dalam tin - 1 tin

3. Gula - 1 mangkuk yg sederhana besar.

nota buat housemate:(mcm mangkuk yg kita letak kuah tomyam time makan kt restoran sabak steamboat tu)

4. Agar2 - 1 bungkus

5. Telur - 1 biji

6. kalau nak bagi warna kekuningan, campuq skit tepung kastad + tepung jagung (1 sudu ja)

7. Air - 4 mangkuk (saiz seperti item no 3)

Cara membuatnya Ialah:

1. Agar2 + air (masak sampai agar2 tersebut hancoq..kata makcik faridah)

2. Masukkan gula (kacau2 smpai x nampak gula la)

3. Masukkan susu + telur (telur tu pecahkan dlm mangkuk dlu, pastu pukul)

4. Pastu masukkan buah2an tadi.. Biaq mendidih skali ja tau..jgn lama2 nt x sedap..

5. Tuang dalam bekas biarkan ia sejuk..

6. Tunggu azan maghrib dan anda boleh lah merasa puding tersebut..

Nota utk housemate: Hujung minggu ni aku tugaskan hgpa buat puding ni.. penat tau aku tersipu2 malu mintak resepi ni..hehe..

No comments:

Post a Comment