Tuesday, August 16, 2011

Restoran Mamak.. Apa Pendapat Anda??

Assalamualaikum.. salam ramadhan almubarak.

Hari ini genap hari ke-16 ummat islam berpuasa. Cepat sungguh masa berlalu, terasa macam baru sangat mula puasa, rupa-rupanya dah separuh jalan pun. Dah masuk fasa ke-2 Ramadhan, marilah sama2 memohon keampunan dari Allah swt. Astaghfirullahal A'zim.. (intro persis seorang ustazah)

Berbalik kepada tajuk utama kita pada hari ini. Tangan ini rasa naak sangat tulis isu restoran mamak ni.. Bulan puasa ni la kita ada masa nak LIHAT, FIKIR dan NILAI sendiri. Kalau bulan tak puasa dengan nafsu makan membuak2 terus makan ja tanpa fikir panjang.

Baru2 ni, hujung minggu pertama puasa pergi ke Kajang atas satu urusan. Duduk seketika tepi jalan bertentangan restoren mamak, baik punya kalimah2 Allah & Muhammad, Bismillahirrahmanirrahim, dengan nama kedai yang sehabis ISLAMIK. Tetiba pekerjanya membawa sebungkus minuman, nampak macam milo ais.. haishh.. Puasa ke idak? islam ke idak? Kedai juga beroperasi seperti biasa. Restoran mamak memang bukak secara terang-terangan eh time bulan puasa? Tak salah eh?

Kes 2, dialami oleh encik suami. Beliau ternampak seorang pekerja restoran mamak, terang-terangan menanggalkan kopiah, letak kat tepi, ATAS MEJA sambil baik punya duk makan & minum. Tu kalau kena tangkap ngan pegawai agama islam apa agak2 jawapan dia eh??

Adakah:
"tuan jgn konfius, saya bukan islam, saya bukan India Muslim, saya beragama dotdotdot.."

Memang.. memakan makanan yang disediakan oleh orang bukan islam tidaklah jatuh haram (tetapi makruh) selagimana tidak melibatkan benda2 haram seperti babi dan sebagainya.. Juga barang2 dapur mestilah tidak bercampur aduk halal dan haram.

Tapi kenapa mesti menipu, menyamar, pakai kopiah macam seorang muslim. Kalau dalam bab2 yang luaran ini pun mereka boleh menipu, adakah kita boleh yakin lagi dengan bahan2 masakan yang dimasak tu bersih serta halalan toyyiban di ceruk dapur mereka???

p/s: husband juga penah terjenguk kt dapur restoran mamak time nak gi toilet, tengok tukang masak tengah baik punya duk masak kari.... Ntah mcm mana keadaannya yg mengakibatkan beliau dah tak lalu lagi nak makan kat kedai tu.. huhuhu..

Selain keHALALan, Islam juga amat menitikberatkan soal keBERSIHan..

Mari fikir-fikirkan ye..

No comments:

Post a Comment