Friday, April 27, 2012

Mode: Rindu Rayyan

Assalamualaikum Rayyan anak umi yang soleh
Maafkan umi kerana terpaksa berjauhan dengan Rayyan.
Perpisahan ini bukanlah atas kerelaan umi, tapi umi terpaksa demi masa depan kita..
Setiap detik umi teringatkan Rayyan & umi sentiasa doakan kesejahteraan anak umi..
Setiap hari, walaupun kita berjauhan umi masih pam susu badan umi untuk Rayyan, Rayyan mesti minum nanti yer. Rayyan kan anak yg baik. Selagi termampu umi akan beri yang terbaik untuk anak umi.


Umi selalu terbayang2 saat Rayyan dilahirkan, Hari kedua, ingatkan dah boleh balik, rupa2nya Rayyan ditahan di wad akibat jaundis. Masa tu Rayyan asyik nangis bila diletakkan bawah lampu tu, suara anak umi la paling kuat dalam wad tu. haha. Hero la katakan.. ;) Bila duduk atas tila dengan umi boleh pulak tido kan.

Maafkan umi kerana gagal menyusukan Rayyan dengan baik masa tu. Entah dimana silapnya susu untuk Rayyan lambat pula keluar (hari ke 3). Terpaksa beri Rayyan susu formula seawal kelahiran Rayyan. Kesian anak umi.


Selepas kelahiran Rayyan, umi banyak belajar tentang penyusuan. Banyak info umi dapat dari Kumpulan Ibu2 Menyusu di Facebook dan blog2. Baru la umi tahu selok belok penyusuan ni yang secara umumnya belum pun meluas di Malaysia. Di negara luar, dah jarang2 jumpa susu formula di pasaraya kerana kesedaran yang tinggi di kalangan ibu bapa di sana. Kita di Malaysia masih jauh dibelakang.

Nasihat saya kepada ibu2, bakal ibu2 banyakkan ilmu tentang penyusuan ni, utamakan barang2 kelengkapan untuk penyusuan. Banyakkan buat research k, tentang penyimpanan susu ibu, berapa lama susu ibu boleh bertahan dll.

No comments:

Post a Comment